Linja-autonkuljettajan työsuhde voitiin päättää, kun alkolukko esti koulukuljetukseen lähdön

Julkaistu 12.11.2013
TYÖTUOMIOISTUIN 11.11.2013

TT 2013:166 Tiedote 2/2013

LINJA-AUTONKULJETTAJAN TYÖSUHDE VOITIIN PÄÄTTÄÄ,

KUN ALKOLUKKO ESTI KOULUKULJETUKSEEN LÄHDÖN

Työtuomioistuimen ratkaisemassa tapauksessa kuljettaja oli puhaltanut ajoneuvon alkolukkoon lukeman 0,35 promillea. Hänen työsuhteensa päätettiin välittömästi. Työtuomioistuin katsoi, että yhtiöllä oli asiallinen ja painava syy työsopimuksen irtisanomiseen, muttei erittäin painavaa syytä purkaa työsopimusta irtisanomisaikaa noudattamatta. Työnantaja määrättiin maksamaan työntekijälle irtisanomisajan palkka kuudelta kuukaudelta.

Linja-autonkuljettajan päätehtäviin kuuluivat kaupungin tilaamat lasten koulukuljetukset. Yhtiössä oli jo pidemmän aikaa noudatettu nollatoleranssia alkoholin vaikutuksen alaisena työskentelyyn. Tämä oli myös henkilökunnan tiedossa. Toisaalta työntekijällä oli pitkä ja moitteeton työura, ja hänen verensä alkoholipitoisuus oli alle rattijuopumusrajan (0,5 promillea).

Työtuomioistuimen ratkaisu oli kokonaisharkinnan tulos yksittäisessä tapauksessa. Linja-autonkuljettajalta voitiin kuitenkin edellyttää, ettei veressä ole lainkaan alkoholia työvuoron aikana. Jo vähäinenkin päihtymyksen aste vaaransi liikenneturvallisuutta. Tapaus saattoi myös vahingoittaa yhtiön mainetta liikenteen harjoittajana. Työntekijän oli täytynyt ilman varoitustakin ymmärtää menettelynsä moitittavuus. Siten työsuhde voitiin päättää, joskaan ei irtisanomisaikaa noudattamatta.

Ratkaisu on kokonaisuudessaan nähtävissä työtuomioistuimen kotisivulla osoitteessa

työtuomioistuimen sihteeri Hanna Kurtto

hanna.kurtto@oikeus.fi